Abonament medyczny a polisa zdrowotna

Prywatna opieka medyczna cieszy się coraz większą popularnością. Polacy wydają na prywatną opiekę zdrowotną blisko 40 mld zł. Jak wynika z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń w I półroczu 2015 r. wydaliśmy na prywatne ubezpieczenia zdrowotne 237 mln zł, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba ubezpieczonych osób wzrosła w I półroczu 2015 r. o 40 proc., do ponad 1,3 mln. Szczególnie zauważalny jest przyrost liczby ubezpieczonych w segmencie polis indywidualnych. Wyniósł on ponad 80 proc., co oznacza, że 218 tys. osób posiada w Polsce indywidualne prywatne ubezpieczenie zdrowotne. Ok. 3 mln Polaków posiada abonamenty medyczne. Dlatego coraz ważniejsze jest to, aby rozróżniać różne rodzaje usług dostępnych na rynku, w tym jedną z podstawowych czyli podział na abonament medyczny (oraz różne jego warianty) i polisę zdrowotną.

Różnice między abonamentem medycznym i polisą zdrowotną

Polacy decydują się na zakup abonamentów lub polis zdrowotnych. Ze względu na utrudniony dostęp do konsultacji lekarskich i badań diagnostycznych oferowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, czym tak naprawdę różnią się te dwa rozwiązania. Pozornie różnice między abonamentem medycznym a ubezpieczeniem zdrowotnym są znikome. W obu przypadkach płacimy za dostęp do konsultacji lekarskich i badań diagnostycznych w prywatnych placówkach medycznych. Która opcja jest zatem korzystniejsza? Czym się kierować przy wyborze jednej z nich?

Abonamenty sprzedają sieciowe placówki medyczne. Klient, opłacając miesięcznie określoną kwotę, uzyskuje dostęp do placówek danego dostawcy. Po przekroczeniu odpowiednich limitów określonych w abonamencie musimy za niektóre usługi dopłacić. Abonamenty są zwykle nabywane przez pracodawcę na rzecz jego pracowników, stając się coraz bardziej popularną i oczekiwaną formą świadczeń pozapłacowych. Zwykle też, zapewniają profilaktyczną opiekę medyczną w ramach medycyny pracy. Oferowane są jednak także jako produkty indywidualne, zarówno dla jednej osoby jak i w pakiecie rodzinnym.

W przypadku ubezpieczeń zdrowotnych sytuacja wygląda inaczej. Towarzystwo Ubezpieczeniowe podpisuje umowy z poszczególnymi placówkami medycznymi i płaci im za konkretne świadczenia, a nie „za głowę”. Polisy zdrowotne jako takie, stanowią usługę finansową, polegającą zwykle na pokryciu przez ubezpieczyciela kosztów usług medycznych w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego. W odróżnieniu od tradycyjnych ubezpieczeń, w przypadku ubezpieczenia zdrowotnego, z założenia, wystąpienie zdarzenia ubezpieczeniowego jest prawie pewne. Nie wiadomo tylko, kiedy ono nastąpi, jaki będzie jego rozmiar oraz częstotliwość występowania. Ubezpieczyciel płaci za każdą odbytą konsultację i wykonane badanie. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju ubezpieczenia, bowiem mogą to być produkty bardzo rozbudowane.

Firmy abonamentowe oferują przede wszystkim świadczenia ambulatoryjne, czyli wizyty u lekarzy specjalistów, badania diagnostyczne, wizyty domowe, szczepienia, drobne zabiegi, itp. Jeżeli w abonamencie medycznym mamy do czynienia z hospitalizacją, jest to zazwyczaj pakiet dość drogi. Ubezpieczenia zdrowotne, poza podstawą, czyli leczeniem ambulatoryjnym, oferują dodatkowo bardziej lub mniej rozbudowane świadczenia szpitalne i nie są to opcje tak kosztowne.

Istotną różnicą między abonamentem medycznym a polisą zdrowotną jest kwestia związana z otrzymaniem skierowania na specjalistyczne badania.

Osoby, które ubezpieczą się w zakładzie mogą (w zależności od wykupionego pakietu) wykonywać je na podstawie skierowania od lekarza specjalisty niezależnie od tego, czy pracuje on w placówce z sieci ubezpieczyciela, czy też w innej. Natomiast wybór abonamentu wiąże się z tym, że badania można odbyć wyłącznie na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza przyjmującego w placówce, w której mamy wykupiony abonament. Niektórzy ubezpieczyciele oferują ponadto zwrot kosztów leczenia na podstawie rachunków. Na wypadek braku placówki w pobliżu miejsca zamieszkania lub w innym miejscu w kraju, pacjent może udać się do dowolnego lekarza lub przychodni, wziąć stamtąd rachunek. Na jego podstawie Ubezpieczonemu przysługuje zwrot kosztów w granicach określonych limitów.

Spodobał Ci się nasz tekst? Udostępnij go innym...
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Zobacz także:

Napisz komentarz